Copyright © 2017 by Stichting De Zevensprong  ·  All Rights reserved  ·  E-Mail: webmasterzevensprong@ziggo.nl

Zwemvrijwilligers in het zonnetje gezet 10 oktober 2017
Op zaterdagmiddag biedt Stichting De Zevensprong zwemactiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking. In Zwembad De Waterkanten in Lisse worden zwemlessen, snorkel- en duiklessen gegeven. Dit gebeurt onder begeleiding van een groep vrijwilligers. Zij werden op zaterdag 14 oktober in het zonnetje gezet.

Door Anouk Dijkshoorn

Stichting De Zevensprong is opgericht in 1969 door de familie Roks. In die tijd waren er voor kinderen met een verstandelijke beperking uit de Bollenstreek weinig activiteiten. Een aantal ouders kwam met het idee om een stichting op te richten en dit werd Stichting De Zevensprong. In een pakhuis organiseerde De Zevensprong soosavonden. Een avond waar men oudhollandse spelletjes, zoals sjoelen en bingo, kon spelen. Later zijn daar andere activiteiten bijgekomen, zoals: paardrijden, voetballen en muziek maken bij Muziekgroep de Bollenband. Bestuurslid Piet Turk heeft lang geleden de stichting van familie Roks overgenomen en is nu nog steeds actief als vrijwilliger. “De Zevensprong biedt mooie en leerzame momenten, voor zowel de vrijwilligers als de doelgroep waarmee wij werken. Voor veel vrijwilligers is dit de aanleiding geweest om in de zorg of het onderwijs te gaan werken. Zo zijn veel vrijwilligers nu actief in het ziekenhuis, in zorgcentra en op scholen.”

Zwemmen
Een van de activiteiten die De Zevensprong biedt voor mensen met een verstandelijke beperking is zwemmen. Dit vindt elke zaterdagmiddag plaats in Zwembad De Waterkanten in Lisse en is bedoeld voor mensen uit de Bollenstreek. Vrijwilligster Lisa Nekeman: “Wij geven hier onder andere zwemles voor het behalen van de diploma’s A, B en C. Voor iedere persoon is er een andere leerwijze nodig en daar passen wij onze lessen op aan. Zo hebben we groepslessen, maar ook individuele lessen voor de mensen die intensieve begeleiding nodig hebben.” Ook kan men bij De Zevensprong terecht voor wedstrijdzwemmen. Piet: In 1998 vond hier het Nederlandse Kampioenschap voor mensen met een handicap plaats. Dat was voor mij het hoogtepunt van al die jaren dat ik hier vrijwilliger ben.”
Daarnaast wordt er ook gesnorkeld en gedoken in het zwembad. Piet: “We hebben nu zelfs een aantal mensen waarmee wij in het open water duiken.”

Jubilarissen
De zwemactiviteiten kunnen niet plaatsvinden zonder vrijwilligers. Dit jaar waren er negen jubilarissen en om hen te bedanken voor alle inzet, werden zij in het zonnetje gezet. De jubilarissen kregen een oorkonde en een witte roos uitgereikt onder luid applaus van alle zwemmers. De vrijwilligers: Annoeska van der Lans- Berg, Anja en Rob Degenaars, Florus Jan de Wolf en Gerda de Wolf zetten zich al vijf jaar lang in voor de stichting. Jeroen Pluimers is 10 jaar actief, Ineke van Groenigen 15 jaar en Barry van Dijk al 20 jaar. De Hillegomse Wim Meulblok spant de kroon met 40 jaar lange inzet. Hij werd daarom extra in het zonnetje gezet en kreeg een mooie glazen plaat met het logo van De Zevensprong erop. Dat de vrijwilligers genieten van de zwemactiviteit is duidelijk zichtbaar. Lisa: “Je stopt er veel tijd in, maar dat is het meer dan waard!”